Budżet obywatelski Białegostoku. Rusza nabór wniosków
Potrwa do 10 maja. Do wydania jest 10 mln zł. Są też dwie nowe kategorie - zielony budżet i oświata.
Tegoroczny budżet obywatelski promują dwa ludziki. Pierwszy w czerwonej pelerynie to BOhater, natomiast drugi - zamaskowany BOhejter. Ten ostatni mówi: „Nic z tego nie będzie”, „Nie da się”. A BOhater na to: „Wspólnie damy radę”, „Warto spróbować”.
- Szukamy właśnie takich BOhaterów - przyznaje Urszula Dmochowska z biuro konsultacji i partycypacji w magistracie.
W przyszłorocznym budżecie obywatelskim do wydania jest 10 mln zł. Z czego 3 mln pochłoną projekty ogólnomiejskie, a 4 - osiedlowe. Są też dwie nowe kategorie - zielony budżet (1 mln) i projekty oświatowe (2 mln). Ta pierwsza kategoria dotyczy tworzenia nowych terenów zielonych i rewitalizacji starych. Druga - pomysłów realizowanych na terenie placówek oświatowych.
Szkoły wracają do budżetu obywatelskiego po przerwie. Przez ostatnie lata nie mogły z niego korzystać, bo jak niektórzy twierdzili, były zbyt silną konkurencją dla pozostałych projektów. - Jest to powrót, ale na zasadzie kompromisu. Bo wprowadziliśmy 2-milionowy limit, którego wcześniej nie było - podkreśla prezydent Tadeusz Truskolaski.
Z limitów zrezygnowano natomiast jeśli chodzi o projekty osiedlowe. Przestaje bowiem obowiązywać zasada, że na pojedyncze osiedle przeznacza się maksymalnie 250 tys. zł. Teraz wszystkie osiedla mają ogólną pulę i może być tak, że na jednym będzie realizowanych kilka projektów, a na drugim ani jeden.
Aby pomysł stał się projektem należy wypełnić formularz dostępny w urzędzie miejskim przy ul. Słonimskiej 1, w Centrum Aktywności Społecznej przy św. Rocha 3 lub pobrać go ze strony: www. cas.bialystok.pl. Do formularza należy dołączyć podpisy 20 osób. Projekty inwestycyjne mogą być realizowane wyłącznie na terenach miejskich, a projekty miękkie - również na parafialnych czy spółdzielczych. W tym ostatnim przypadku do formularza należy dodać oświadczenie o udostępnieniu terenu.
Wniosek składamy w dwóch wymienionych już miejscach lub wysyłamy na adres: [email protected]. Tutaj ważna uwaga. Musi to być skan wniosku, a nie dokument w Wordzie. - To jeden z najczęstszych błędów - mówi Urszula Dmochowska.
Pomoc w wypełnianiu wniosków można uzyskać telefonicznie pod numerem: (85) 879 79 79 lub w CAS przy ul. św. Rocha 3. W dniach 12,19 i 29 kwietnia oraz 10 maja odbędą się tam maratony pisania wniosków. Urzędnicy będą do dyspozycji od godz. 12 do 20.
Do 7 września poznamy listę projektów, które przeszły do etapu głosowania. Ten będzie trwał od 3 do 17 października. Do końca października mamy poznać zwycięskie propozycje.