Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Gwiazdka z nieba, księżyc z peweksu. Luksus w PRL

Czytaj dalej
Fot. Monika Motor
Sylwia Hejno

Gwiazdka z nieba, księżyc z peweksu. Luksus w PRL

Sylwia Hejno

Blichtr swojski, tęsknie wpatrzony w Zachód tropiła jak detektyw. - To, co się wydawało ekskluzywne, przestawało takie być, gdy się zetknęło z prawdziwym przepychem - opowiada Aleksandra Boćkowska, autorka książki „Księżyc z peweksu. O luksusie w PRL”.

W 1964 roku Marlene Dietrich bawiła w Bristolu. W kopercie zostawiła napiwek dla personelu. Były to dwa dolary.

Ktoś jej musiał powiedzieć, że to w Polsce majątek. Dżinsy kosztowały w peweksie bodaj siedem. Czytelniczka opowiadała mi, jak pierwszy raz w życiu pojechała do Paryża, weszła do sklepu, w którym wszystko było, i pomyślała: „Tu pachnie jak w peweksie”. Bo w Polsce tylko tam było naprawdę wszystko.

Gwiazdka z nieba, księżyc z peweksu. Luksus w PRL
„KSIĘŻYC Z PEWEKSU. O LUKSUSIE W PRL” Dom Słów zaprasza na spotkanie z Aleksandrą Boćkowską wokół jej książki „Księżyc z peweksu. O luksusie w PRL” (Wyd. Czarne). Jest ono częścią cyklu „W stronę” promującego najnowszą literaturę. Środa, 21 lutego, ul. Królewska 17, godz. 18.

Nie tylko dżinsy, ale np. gwoździe ze Szwecji - to był luksus?

Obecnie luksusem jest dostęp do czegoś rzadkiego i drogiego, w PRL luksusem był dostęp do czegokolwiek. Coś, co pochodziło z zagranicy, choćby gwoździe, było z definicji luksusowe.

W książce przytaczam taką anegdotę: na Saskiej Kępie był wernisaż, szwedzki artysta przybijał do ściany jajka faszerowane, niestety gwoździe mu się łamały. „Macie tu fatalną stal” - stwierdził.

Gospodyni zdziwiła się, bo jak to, w Szwecji miałaby być lepsza? Artysta przysłał jej po pięć sztuk gwoździ każdej wielkości ze Szwecji.

Moi rozmówcy wspominali rozmaite rzeczy, które dostawali od krewnych z zagranicy, kupili w komisie czy dorwali na „ciuchach”.

Do hoteli ludzie przychodzili, by w nich pobyć. To taka mała zagranica?

W dalszej części artykułu o modzie, luksusowych produktach, postrzeganiu pieniądza i nie tylko w czasach PRL.

Pozostało jeszcze 87% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,95 zł tygodniowo.

    już od
    2,95
    /tydzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Sylwia Hejno

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.to.com.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.